Op een snelle manier realistische gordijnen maken

Op een snelle manier realistische gordijnen maken

Het maken van gordijnen of vitrage is iets wat terug komt bij de bouw van een huisje maar bijvoorbeeld ook bij het aankleden van treincoupés op schaal. In dit artikel laten we zien op welke manieren je realistische miniatuur gordijnen kan maken voor de aankleding van je model.

Bij de bouw van een modelbouw huisje zul je op een gegeven moment aankomen bij het plaatsen van de ramen. Naar gelang of het huisje dienst doet als achtergrond bij een modelspoorbaan of prominent aanwezig is in een diorama kun je ervoor kiezen juist wel of geen miniatuur gordijnen achter de ramen te plaatsen.

Godijnen van stof

De mooiste gordijnen krijg je natuurlijk als je deze maakt uit echt stof. Deze methode kost echter ook het meeste tijd en mogelijk zie je hier weinig van terug in het uiteindelijke resultaat door de kleine schaal of weerspiegelingen in het raam.

Vitrage van verf

Een optie die verassend goed werkt is het gebruik van verf. Dit idee voor het maken van gordijnen kwam ik tegen in Madurodam. De schaal van de huizen in Madurodam is behoorlijk te noemen (1 op 25), toch gaf het gebruik van verf een goed resultaat (zie foto aan het begin van het artikel). Breng een aantal subtiele verfvegen zachtjes aan aan de binnenkant van het raam. Eventueel kun je dit proces herhalen voor een betere dekking. Op deze manier kun je half lichtdoorlaatbare modelbouw gordijnen maken.

Andere mogelijkheden

Een andere methode is het gebruik van stukjes wc-papier. Wc-papier laat zich makkelijk verlijmen, gaat niet rafelen en hangt ook op een natuurlijke manier naar beneden, net als de stoffen variant. Eventueel is het ook mogelijk om eenvoudig papier te gebruiken. Het nadeel hiervan is dat de gordijnen er dan toch iets stijver ogen.

Veel succes met het maken van de perfecte modelbouw gordijntjes!

Labels



Over de auteur:
Modelbouw.nl

Modelbouw.nl

Gepassioneerd door modelbouw houden wij jou op de hoogte!

Plaats een reactie



captcha