Brushless motor

Technische uitleg

Hoe werkt een brushless motor?

De brushless motor bestaat hoofdzakelijk uit magneten op een vrij ronddraaiende as en wikkelingen binnenin de behuizing van de motor. De iets duurdere varianten beschikken vaak over een drietal sensoren (HAL), deze HAL sensoren detecteren de draairichting en snelheid van de motor. Aan de hand van deze informatie kan de esp (of regelaar) vervolgens (zeer precies) bepalen hoe de motor het beste aangestuurd kan worden zodat deze optimaal presteert. Dit is vooral merkbaar bij bijvoorbeeld het wegrijden met een RC auto.

De fietsbel, outrunner of buitenloper

Een ‘normale’ brusless motor draagt ook de naam inrunner of binnenloper. Een andere variant is de outrunner, buitenloper of simpelweg fietsbel. Het verschil zit hem in de opbouw van de motor. Bij een buitenloper is de buitenkant van de motor het draaiende deel.
Binnenlopers zijn zeer geschikt voor hogere toerentallen en worden vooral toegepast in bijvoorbeeld RC auto’s. De buitenloper daarintegen draait minder toeren en vindt wordt veel gebruikt in RC vliegtuigen. Deze zijn over het algemeen ook een stuk efficienter.

Turns, kV, A, esc,…

Turns zijn simpelweg het aantal windingen binnen de motor en eigenlijk is het aantal turns niets zeggend over de prestaties van een motor. Het is een stuk belangrijker om te kijken naar kV en het piekVermogen van een motor.

kV staat voor het Duitse Konstante voltage ofwel voltage constante. Het duidt het aantal RPM per volt aan of toeren per volt. Als je motoren wil gaan vergelijken kan je dit het beste doen op basis van kV. Het aantal kV geeft de prestaties van de motor weer en hierin zijn alle factoren opgenomen die van invloed zijn op de performance.

A staat voor ampère, hoe meer ampère hoe eerder je accu leeg loopt. Het is belangrijk dat de esc of regelaar die gebruikt wordt om de motor aan te sturen genoeg ampère kan leveren. Het aantal ampère op de esc mag dan dus ook nooit lager zijn dan het aantal A van de motor.

Brushless motor timing

De motor timing kan op een tweetal manieren worden aangepast bij motoren die sensoren bevatten en slechts op één manier bij motoren zonder sensoren. Het aanpassen van de motortiming gebeurd softwarematig. Bij het aanpassen van motor timings is het belangrijk om de temperatuur van de motor goed in de gaten te houden en op die manier precies de juiste instelling te zoeken voor jouw motor.

De verschillen met een brushed- of collectormotor

Er zijn een aantal verschillen tussen brushless en brushed motoren. Onderstaand een overzicht van de verschillen.

Geen koolborstels

Het grootste verschil zit hem in het feit dat de brushless motor geen koolborstels heeft. Doordat dit type motor geen koolborstels gebruikt heeft de motor een aantal grote voordelen ten opzichte van een brushedmotor. Zo zal een brushless motor veel langer zijn werk blijven doen dan een brushed variant. Aangezien er geen koolborstels zijn zal er geen vonkVorming plaats vinden en is de motor een stuk minder onderhevig aan slijtage.

Een gesloten behuizen

Doordat dit type motor minder warm wordt heeft deze ook minder koeling nodig. Het grootste voordeel hiervan is dat de behuizing van de motor gesloten kan zijn. Een gesloten behuizing voorkomt dat stof en vuil van buitenaf in de motor kan gaan zitten. Dit zorgt er ook voor dat er een stuk minder onderhoud nodig is aan de motor. Af en toe de lagers nakijken blijft echter een goede gewoonte.

Krachtig, snel, stil en een hoog rendement

Brushless motoren zijn een stuk krachtiger en sneller dan brushed varianten. De motoren zijn tot zeer hoge snelheden en staat en hebben een stuk meer kracht in zich. Ondanks de kracht en snelheid zijn brushless motoren ook nog is een stuk stiller. Verder zijn de motoren een stuk energiezuiniger en gaan deze langer mee op eenzelfde accu.

Hoe kies ik de juiste motor voor mijn model?

Eigenlijk is de keuze vrij eenvoudig en dien je slechts rekening te houden met een drietal eigenschappen. Het aantal kV’s, het aantal ampere en tot slot de efficiëntie.

Hoe sluit ik een brushless motor aan?

Een brushless motor heeft een drietal draden, vaak zijn de kleuren hiervan rood, zwart en blauw/geel of alle drie zwart. Het maakt eigenlijk niet uit hoe deze worden aangesloten op de regelaar. Draait de motor de verkeerde kant op dan is het een kwestie van twee draden om te wisselen. Het is echter wel belangrijk dat de rode en zwarte draad naar de accu toe correct worden aangesloten.

Over de auteur:

Modelbouw.nl

Modelbouw.nl

Een grote passie voor RC modelbouw die ik probeer te combineren met statische modelbouw.

Next Post

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste agenda

Laatste reacties

Zelf modelbouw bomen maken

Modelbouw bomen maken schaal 1.72

Modelspoorbaan ontwerpsoftware

In bovenstaande lijst ontbreekt een van de meest populaire railplanprogramma's...

Johan over zijn motorfietsen, auto’s en modelspoorbaan

Hoi RVerhoog, dankjewel voor je tip. We hebben de afbeeldingen...

Johan over zijn motorfietsen, auto’s en modelspoorbaan

Mooie rapportage en een euke hobby maar het ontzettend kleine...

Modelbouw blogs

[agenda_ads_code]

Zelf een mooi model of volop aan het bouwen?

Deel jouw model met andere fanatieke modelbouwers!

Starten!

Welcome Back!

Login to your account below

Create New Account!

Fill the forms below to register

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.